Blogi

Tilitoimistoalalla tuulee

12.3.2019

Asiakkaamme totesi viimeisimpään asiakastiedotteeseemme ”Aika tuulinen paikka”. Tiedotteemme koski asiantuntijamme työsuhteen päättymistä ja asiakkaamme oli täysin oikeassa. Tilitoimistossamme on ollut tavallista enemmän vaihtuvuutta viimeisen kahden vuoden aikana. Ko. asiakkaamme on ollut näissä kaikissa osallisena ja ymmärrän täysin hänen kommenttinsa. Alallamme tuulee kautta linjan ja työntekijöiden liikkuvuus on lisääntynyt. Liikkuvuutta on tilitoimistosta toiseen ja ikävä kyllä paljon myös alalta pois. Aldia ei ole säästynyt alalla vallitsevasta tilanteesta. 

Alamme on suuressa murroksessa, kun perinteinen paperipalvelu on poistumassa sähköisten palvelujen tullessa tilalle. Muutostilanteessa työntekijät kokevat epävarmuutta ja hakeutuvat mielellään tilitoimistoalalta pois. Alallamme vallitsee huutava pula ammattitaitoisista työntekijöistä. Koska meillä on pulaa tekijöistä, niin jäljelle jääneillä on liian suuri taakka kannettavakseen. Meillä Aldiassa onneksi on kuitenkin hyvä tilanne. Olemme rekrytoineet etupainotteisesti, joten työntekijämme työtaakka tässä myllerryksessä on pysynyt kohtuullisena.

Johtuneeko alallamme vallitsevasta muutoksesta vai mistä, mutta tilitoimistokauppa on käynyt kuumana jo pari vuotta. Suuret ovat ostaneet useita pieniä toimistoja. Suuret haluavat olla entistä suurempia ja kasvavat pienten toimistojen ostojen kautta. Myös kaupankäynti on aiheuttanut levottomuutta alamme työntekijöiden keskuudessa. Yrityskauppojen seurauksena luonnollisesti yhdistetään toimipaikkoja ja tapahtuu muutoksia työtovereissa, työvälineissä ja työtavoissa. Muutos lisää levottomuutta työyhteisöissä ja herkistää uusille ajatuksille. Työntekijät vaihtavat herkästi työpaikkaa.

Alamme työvoimapula aiheuttaa haasteita. Työvoimapula heijastuu rekrytointeihin. Kun sopivia henkilöitä ei ole tarjolla, niin tilitoimistot joutuvat tekemään vaatimusten suhteen kompromisseja. Asia heijastuu väistämättä työsuhteiden pituuteen ja aiheuttaa vaihtuvuutta. Työntekijöiden vaihtuvuus vaikuttaa asiakaspalveluun ja johtaa asiakkaiden liikehdintään. Meillä on soppa valmiina. Työntekijät voivat huonosti, kun asiakkaat vaihtuvat tiuhaan ja asiakkaat voivat huonosti, kun asiantuntijat vaihtuvat tiuhaan.

Vaikka muutama työntekijämme on vaihtunut uusiin, niin palvelumme asiakkaiden suuntaan on sujunut hyvin. Työntekijämme ovat ammattitaitoisia, mikä mahdollistaa onnistuneet tuuraukset ja kollegan saappaisiin hyppäämisen. Näissä saappaissa on myös mahdollista tehdä onnistunutta asiakaspalvelua, koska kaikkien saappaat on samasta muotista valetut ja palveluprosessit hyvin dokumentoitu. Lisäpotkua onnistuneeseen asiakaspalveluun antaa yhden työkalun malli. Tilitoimistomme ainoa työkalu on Netvisor. Tunnemme työkalumme ja asiakkaamme, tuemme toinen toisiamme ja selviämme haasteellisista hetkistä yhdessä puurtaen.

Näillä mietteillä kohti kevättä ja kesää. Odotamme tyyntä kesää ja rauhallista syksyä hyvillä mietteillä. Meillä on jo kesälomatyöntekijä rekrytoituna ja olemme varautuneet myös tuulenpuuskiin yhdellä uudella vakituisella työntekijällä.

Tiina Raatikainen